joi, 31 martie 2011

Educaţie alternativă în Moldova - Şcoala Waldorf. Part one

O şcoală fără note, fără evaluări sub formă de examene/teze la fiecare sfîrşit de semestru? Şcoală în care să te simţi liber, creativ şi personalitate în acelaşi timp? Cine din noi nu şi-ar dori să fie subiectul unui asemenea proces educaţional? Cred că intuiesc răspunsul majorităţii.

Fiind spectatorii şi totodată actorii principali ai perioadei postmoderniste, în care domină diversitatea ideilor şi a modurilor de a gîndi, realizarea procesului instructiv-educativ prin intermediul diferitor teorii educaţionale devine o necesitate stringentă.

Deci existenţa unor sisteme educaţionale alternative, chiar şi într-o societate cu un învăţămînt centralizat ca Republica Moldova, devine o realitate. Îmbucurătoare, după mine. Atfel, începând cu anul 1991 putem găsi şi la noi Şcoala Waldorf.

Deosebindu-se considerabil de activitatea unei şcoli tradiţionale, îndeplinind nişte [pseudo]condiţii formale pentru a fi aparent în conformitate cu [virgulă] Curriculum-ul naţional, şcoala Waldorf pledează pentru "formarea unui spirit nou într-o lume în care doar schimbarea e constantă".
În orar poţi observa deodată dominarea unor obiecte orientate spre valorificarea potenţialului artistic şi practic al copiilor. Ora durează 120 minute. În realitate şcoala Waldorf nu este una de profil, ci o şcoală care promovează dezvoltarea firească a omului, prin armonizarea componentelor sale fizice. sufleteşti şi a celor spirituale. Armonizarea activităţilor intelectuale, artistice şi practice este un principiu de bază al sistemului.

Dar acum mai puţină teorie. În cadrul şcolii Waldorf copilul poate să descopere lumea înconjurătoare din mai multe perspective: ştiinţific, artistic şi tehnic-meşteşugăresc. Importantă este cunoaşterea şi autosocializarea, mai puţin competiţia şi izolarea. Este foarte important copilul să înveţe să cânte la un instrument muzical, să participe la sărbători în colectivul clasei şi să aibă posibilitatea unei relaţii umane şi fireşti cu educatorii lui, să se simtă înţeles şi tratat cu atenţie.

Pedagogul german Rudolf Steiner a fost cel care a iniţiat acest sistem, susţinând: "Scopul şcolilor constă nu numai în a oferi o educaţie completă. Dar şi în a pregăti individul să poată obţine singur de la viaţă."

Copii nu obţin note pe parcursul anului, doar la sfîrşit o caracteristică de la profesori. Însă pentru a îndeplini şi corespunde cu cerinţele sistemului centralizat de la noi ei pînă la urmă notează elevii. Notele apropo deloc nu-s joase. Nereuşită sau eşec şcolar deci nu sunt fenomene observabile în şcoala Waldorf, cel puţin la noi. Într-adevăr sunt orientaţi spre activităţi practice, de exemplu la biologie sau chimie nu se vorbeşte despre cum se creşte grîul, ci se sădeşte în grădina liceului şi se duc observaţii pînă la strângerea roadei.

2 comentarii:

Manana Rusnak 花秋 spunea...

Am fost si eu in ospetie la aceasta scoala- am si un filmulet filmat acolo(ideea de a cinta la flaut-toti copii- mi s-a parut exeptionala). Plus directorul e un om de aur :)

Elle spunea...

Exact, imi aduc si eu aminte de omul de aur :-) ne-a primit calduros si ne-a povestit cu detalii ce inseamna si de unde vine scoala Waldorf. Mariana tu tot ai fost in cadrul cursului teorii educationale?