luni, 7 decembrie 2009

Norocul nostru

Lasînd la o parte toate divergențele de ordin etno-lingvistic și teritorial, noi, moldovenii născuți între Prut și Nistru ar trebui să ne simțim norocoși că știm limba rusă. Probabil anume acest fapt ar constitui unul din puținele avantaje ale circumstanțelor istorice prin care a trecut Moldova noastră în ultimii 200 de ani. Limba rusă e o limbă dificilă. E și mai dificilă pentru popoarele, ale căror limbă maternă face parte din altă familie lingvistică decît cea slavonă.
Imaginați-vă avem norocul să creștem automat cunoscând DOUĂ limbi! Nu trebuie să mergi la cursuri sau în altă țară să-ți îmbunătățești limba străină..
Îmi amintesc cu nostalgie de lecțiile de limbă rusă din timpul anilor de școală. Totuși, literatura rusă din anii de liceu era mai interesantă. În primul rînd, pentru că fiind adolescentă mă identificam uneori cu eroii lirici din poezii, iar fragmentele literare propuse captivau prin subiecte dinamice si linii de subiect interesante.
Ancorez amintiri frumoase despre lecțiile de litaratură rusă și din cauza profesoarei. Doamna Ala Semionovna este în primul rînd un exemplu excelent de a fi și apoi dar nu în ultimul rînd un bun profesionist. Vocea ei blîndă și intonația mă făcea să învăț pe loc versurile. Peste 5 ani de la absolvirea liceului am găsit-o de ziua profesorului tot cu acelașizîmbet călduros, cu aceeași inimă sinceră și tot cu același devotament pentru munca care o face zi de zi timp de 30 de ani.

Apropos.. Vorbind de poezii mi-am adus aminte de niște versuri care le țin minte și acum pe de rost. Poezie cu un mesaj actual pentru toate generațiile, indiferent de numărul secolului.

НЕКРАСИВАЯ ДЕВОЧКА /Николай Заболоцкий/

Среди других играющих детей
Она напоминает лягушонка.
Заправлена в трусы худая рубашонка,
Колечки рыжеватые кудрей
Рассыпаны, рот длинен, зубки кривы,
Черты лица остры и некрасивы.
Двум мальчуганам, сверстникам её,
Отцы купили по велосипеду.
Сегодня мальчики, не торопясь к обеду,
Гоняют по двору, забывши про неё,
Она ж за ними бегает по следу.
Чужая радость так же, как своя,
Томит её и вон из сердца рвётся,
И девочка ликует и смеётся,
Охваченная счастьем бытия.

Ни тени зависти, ни умысла худого
Ещё не знает это существо.
Ей всё на свете так безмерно ново,
Так живо всё, что для иных мертво!
И не хочу я думать, наблюдая,
Что будет день, когда она, рыдая,
Увидит с ужасом, что посреди подруг
Она всего лишь бедная дурнушка!
Мне верить хочется, что сердце не игрушка,
Сломать его едва ли можно вдруг!
Мне верить хочется, что чистый этот пламень,
Который в глубине её горит,
Всю боль свою один переболит
И перетопит самый тяжкий камень!
И пусть черты её нехороши
И нечем ей прельстить воображенье,-
Младенческая грация души
Уже сквозит в любом её движенье.
А если это так, то что есть красота
И почему её обожествляют люди?
Сосуд она, в котором пустота,
Или огонь, мерцающий в сосуде?

Niciun comentariu: