vineri, 6 noiembrie 2009

USM neRulit..?

Iertati-mi cuvantul fara origine lingvistica neta din titlu, dar altceva nu mi-a venit in minte pentru a califica situatia.
Universitatea de Stat din Moldova suna foarte maret si promitator pentru mine in vara anului 2005. Desigur o eventuala posibilitate de a studia peste hotare parea mult mai buna, dar sint de parere ca cel care vrea cu adevarat sa invete, invata si reuseste intr-un mediu educational independent de asezarea geografica, situatia social-economica sau politica a statului. Cei 3 ani de licenta mi-au deschis multe usi in lumea psihologiei, raspunzandu-mi totodata si la niste intrebari pregatite de experientele cotidiene. Majoritatea profilor erau buni. Minusurile fiind totusi informatia teoritizata excesiv si metoda conspectului. Aici vreau sa ma opresc la un aspect important, fara tenta spre discriminare de sex. Barbatii-profi isi organizau discursurile si informatia cu multe exemple empirice, tot ei fiind mai liberi in expunerea materialului si nu depindeau de fițuicile pregatite din timp. Cursurile si seminariile erau deci interactive si interesante. Profele tineau la foile A4 pline de informatia, ulterior dictata, ca la ochii din cap. Era mai putin loc pentru exprimare libera si intrebari care nu tineau nemijlocit de subiectul tocmai scris in caiet. Mereu ma intrebam (si ma intreb inca) de ce se intampla asa? Si deoarece multe chestiute importante se intampla in primii ani de copilarie pe care le memoria ulterior le tine departe de noi, probabil metoda traditionala de educatie a celor 2 sexe ar fi o cauza. Baietii sint incurajati sa fie mai liberi, independenti si rebeli, pe cand fetele trebuie sa fie obediente si sa faca totul conform planului stabilit de parinti. Altfel, nu merge. Dar asta e deja o alta istorie. Sa revenim la stana noastra.
Sustinerea diplomei si examenele de stat au trecut ca prin vis. Eram fericita ca tema pentru cercetare mi-am ales-o independent, un subiect cu o relevanta si de un interes major pentru mine.
In speranta de a obtine mai multe competente practice, am aplicat la masterat. Tot la USM, cu o specializare mai ingusta. Decanatul si profesorii au venit cu justificari de genu' "-Sa ne iertati daca vor fi niste lacune, dar sinteti prima promotie din cadrul sistemului Bologna, asa ca...". Bine, iert. Dar nu uit, ca un scout adevarat ce sint. Anul intai a trecut mai organizat si cu o implicare de 85% din partea profesorilor. Anul doi, care a inceput in septembrie 2009 ne-a lasat multe frustrari. Argumente: in 8 saptamini de studii la 2 (din 4) discipline am discutat tocmai asupra a 4 subiecte; au fost ore la care pur si simplu profesorii nu veneau (motivele nefiind anuntate ulterior); sau si mai si, veneau dar ziceau "-Sorry dragi masteranzi, dar amanam ora de azi, din motiv ca nu am pregatit materialul". What? Nepregatire de ore? In timp ce avem perechea o data pe saptamana?? Buuun.. Inteleg ca studiile de masterat presupun lucru individual intensiv, dar nici chiar asa. Trecem si peste asta. Trecem si zicem un mare multumesc bibliotecii Hasdeu si bibliotecii de la etajul 6 din cadrul ULIM. Multumesc si pregatim actele pentru DAAD. In asteptarea a ceea ce va fi mai bun.

(9002˙11˙90 uo pǝʇɐpdn)

6 comentarii:

Anonim spunea...

Problema invatamintului din MD este atitudinea participantilor la proces. Prof. Marin de la FCIM,UTM spunea odata la o lectie ca daca ar fi evoluati studentii universitatilor din MD ca hainile sau fructele din magazin putini ar fi doritori de a cumpara aceasta marfa.

panu4i spunea...

Profesorul Marin are in mare parte dreptate, dar nu as generaliza pentru toti studentii. Are dreptate, deoarece la noi se observa o masificare a invatamantului, vin multi nemotivati, dar cu bani. Facand insa legatura cu articolul scris mai sus, afirmatia d-lui Marin nu ar fi valabila, deoarece la masterat vin studenti motivati, pregatiti pentru munca si asimilare de cunostinte, de asta am si pus accent pe activitatea si minusurile profesorilor.

p.s. D-l Bardetchi nu spunea nimic de studentii moldoveni? :)

Alex spunea...

Prof. Marin cred ca e un super-star, daca faima lui a trecut de peretii FCIM'ului :-)

Nu stiu daca e obiectiva concluzia ta. Am avut parte de profi nu_femei care citeau de pe foaie, sau care erau incapabili sa raspunda la intrebari care deviau un pic de la "tema zilei".

Presupun ca ai avut nenorocul de a avea parte anume de astfel de profi; insa nu putem extrapola dintr-un set de date atit de mic.


Faptul ca profii sunt iresponsabili este intr-adevar o problema. Nu stiu cum se poate de luptat cu ea. De instiintat decanul?

panu4i spunea...

Ei daca tot d-l Marin nu dispare din discutie si mai ales vad ca au comentat persoane care s-au intersectat cu el, as vrea sa aflu daca el face parte din categoria profilor (barbati) mentionate in articol, sau?

Sigur nu extrapolez datele, dar imi asum riscul sa presupun ca si in alte institutii universitare profele au asa caracteristici.

Instiintarea decanatului a fost o masura luata de noi in primul an de masterat cand profa venea si pur si simplu citea materialul nou de pe foaie (situatia fiind si mai dificila pentru ca era o disciplina noua, management). Si a functionat perfect! Ce-i drept am avut parte de schimbarea formatului cursurilor doar in timpul ultimelor 3 perechi...

Alex spunea...

El este un caz aparte. Cunoaste domeniul si povesteste din inima si din memorie (nu "de pe foaie").

Dar foarte mult din ceea ce povesteste nu are o legatura directa cu "tema zilei". Cu toate ca ceea ce povesteste este interesant si util (pentru acei care stiu sa asculte si sa extraga info), nu cred ca e o idee buna sa dedici mai putin de 10% din timp discutiilor la tema :-)


Bine ca ati luat masuri si imi pare bine ca a fost si o reactie. Profa citi ani avea atunci? Si a comentat cumva situatia? A incercat sa-si justifice comportamentul?

panu4i spunea...

Apreciez profii care vorbesc din inima. Cred ca as fi mers cu placere la el la lectii. Trebuie sa ma gandesc la posibilitatea de a studia tehnologii informationale :)

Experienta cu profesoara de management a fost anul trecut (09.09.08 - 10.12.08) si ea avea 32 de ani. Nu stim care au fost justificarile si comentariile la aceasta observatie. Doamna prodecan a tinut la codul deondotologic :)