miercuri, 14 ianuarie 2009

Stereotypes provide fake info, but...

Stereotip înseamnă ceva banal, comun, șablonat, neschimbat prin repetare. Stereotipurile fac parte inevitabil din viața noastră, pentru că suntem transmițători și receptori de informații. Aceste ne ajută să generalizăm și chiar să punem niște eitchete anumitor fenomene sau lucruri din viața noastră, deseori însă prea subiective și respectiv eronate. Există foarte mute stereotipuri despre diferite categorii de profesii, stereotipuri gender. Nu rare sunt și stereoripurile interetnice. Se spune e exemplu, că nemții sunt punctuali și fac totul după un plan bine determinat, despre ruși se spun că toți consumă cantități enorme de vodcă (se întreabă cînd și cine lucrează), englezii sunt rigizi și închiși, în fine putem enumera o listă întreagă. Trebuie să ținem minte totuși că stereotipurile deseori au de a face cu informații false sau generalizate greșit. Experiențele noastre sunt diferite, la fel ca și consluziile pe care le facem despre un lucru sau o persoană.
Dacă tot vorbeam despre stereotipurile etnice, iată ce proiect îndrăzneț a realizat Cehia, țară care deține președenția UE în acest an. Proiectul are denumirea "O Europă fără bariere". Ideea principală este prezentarea tuturor țărilor europene pe o hartă schematizată prin intermediul ideilor preconcepute. România este reprezentată de un parc de distracţii ce are ca unic reper pe Dracula. Marea Britanie este ştearsă de pe harta UE (este mai degrabă adevăr decît stereotip, aceasta fiin poziția GB față de EU), Franţa - în grevă, Polonia artistului Leszek Hirszenberg este reprezentată prin parodierea celebrei fotografii a soldaţilor care înfig drapelul american în vârful unei coline, în timpul bătăliei de la Iwo Jima: soldaţii sunt înlocuiţi prin preoţi în sutane, care ridică drapelul în culorile curcubeului al comunităţii gay. Teritoriul Bulgariei este acoperit de bideuri turceşti. "Acest desen va supăra multe persoane, dar este exact ceea ce mă interesează, să provoc scandal, în special la noi", a declarat autoarea lucrării, Elena Jelebova. Italia este prezentată drept un teren de fotbal, Luxemburg este "de vânzare", Spania este complet acoperită cu beton, în timp ce Olanda este acoperită de 5 minarete (dex: Turn înalt al unei moschei, prevăzut cu un foişor sau cu un balcon, de unde preoţii musulmani cheamă credincioşii la rugăciune). Europa nu a primit cu mare plăcere aceste asocieri, chiar dimpotrivă au recționat negativ la acest proiect. Cei mai indignați au fost desigur bulgarii. Reprezentanții Cehiei au afirmat că "Stereotipurile sunt barierele pe care trebuie să le depășim". Personal cred că este un lucru pozitiv, faptul că se prezintă deschis anumite clișee va ajuta în viitor la evitarea lor.

Niciun comentariu: