vineri, 23 ianuarie 2009

Managementul impresiilor

Au început orele la universitate. Profesorii nu ne mai lasă timp să ne acomodăm și deodată ne pun în fața problematizării. Din păcate sărbătorile și-au lăsat amprenta sub forma unor lapsusuri. Doar una din cele 2 noțiuni ale psihologiei sociale eu fost reamintite: Moscovici spune că psihologia socială studiază conflictul dintre individ și societate, Allport însă propune o variantă foarte frumoasă, considerată totodată și cea mai completă noțiune a psihologiei sociale: acest domeniu încearcă să explice în ce mod gîndurile, sentimentele și comportamentele individului sunt influențate de prezența implicită sau explicită a altora. Cînd am ajuns la managementul impresiilor toți au tăcut.
Deci, managementul impresiilor se referă la controlul intenționat sau neintenționat a informațiilor pe care le prezintăm celor din jur. Și mai exact, realizăm un control cu scopul de a ne prezenta fie pe noi înșine pozitiv (presentation of self), fie prezentăm pozitiv niște date despre diverse lucruri (mărci de haine, ideologii, poziții politice). Iarăși ajungem la concluzia că natura umană are o tendință permanentă de a avea o imagine pozitivă în fața celorlalți. Cît privește transmiterea informațiilor într-o lumină favorabilă, publicitatea sau persoanele politice folosesc deseori aceste tactici cu scopul de a promova produsul și respectiv de a atrage electoratul.

Vrem sau nu vrem folosim aceste strategii în vața de zi cu zi:

1. spunem lucruri bune despre sine
2. facem fapte în concordanță cu imaginea pe care o promovăm
3. ne folosim de gloria de sine - de obicei facem apel la unele persoane faimoase, asociind numele nostru cu numele starului, de exemplu, faptul că folosim aceleași produse sau marcă de mașină ca și Jolie :)
4. intrarea în grație (lingușirea) - des oamenii folosesc această metodă și anume ei se fac plăcuți celuilalt pentru a obține anumite avantaje, de exemplu:
- susținem că suntem asemănători ce cel care ne interesează
- flatăm pe cel vizat sau rudele acestuia
- îi facem favoruri
- ne prezentăm într-un mod favorabil
5. autohandicaparea - sună cam sugestiv, dar e altă semnificația. Această strategie se referă la procesul prin care indivizii încearcă să-și mențină o imagine a sinelui pozitivă , cînd se confruntă cu situații slabe/insuccese. O notă rea la examen va fi mai degrabă explicată prin fapul că am avut emoții (anxietate, teamă) și nu prin faptul că nu avem destule cunoștințe. Scuzele sunt explicate prin trăsături de personalitate, sunt invocate anumite handicapui personale, dar care sunt tolerabile.

Aceste strategii confirmă încă o dată cît de importantă este formarea unei bune impresii de sine în fața altor oameni. Este un domeniu tot mai mult studiat în ultimul timp. Domeniu care susține că prin intermediul unui anumitu stil vestimentar, prin anumite gesturi, prin o înfățișare plăcută sau a unui limbaj potrivit putem să ne prezentăm într-o ipostază favorabilă și să obținem ceea ce ne dorim. Să întoarcem moneda și să folosim această informație pentru a evita ca în diverse situații alții să nu ne influențeze ușor prin aceste metode :) SUCCES!

Niciun comentariu: