miercuri, 7 ianuarie 2009

M-am lămurit?!?


La moldoveni doar motiv să fie, că noi sărbătorim orice eveniment cu alai și voie bună. Păi cum totuși rămîne? Sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie sau 7 ianuarie? O întrebare, care am observat este des discutată pe diferite forum-uri. Rezultatle arată că mulți serbează preponderent pe stil nou, totodată sunt mulți care sărbătoresc și pe stil nou și pe stil vechi. Diferența este făcută de cele 2 calendare: Iulian și Gregorian. Respectiv, după calendarul Iulian sărbătorim Crăciunul pe 07.01, iar după Gregorian (folosit azi mai des) serbăm pe 25.12 ori cum se mai spune după stil NOU. Nu știu de ce, la mine Crăciunul după stil vechi se asocia cu o tradiție rămasă de pe timpul URSS, iar data de 25.12 o asociam cu o sărbătoare română, europeană chiar. Cert este că am primit și azi noaptea mesaje de felicitare, dar și pe data de 25.12 nu au lipsit cuvintele calde și frumoase. În familie sărbătorim Nașterea Domnului pe data de 07.01, mama pregătește grîu dulce (în unele regiuni se mai spune cutea) și tata scoate din beci un vinul roșu bun și rece. Cred că timpul își va pune amprentă asupra acestei dileme și va lămuri totul, important este să menținem aceste tradiții frumoase și să le transmitem generațiilor care vin.

O felicitare care mi-a plăcut:

La casa de oameni buni
Dumnezeu face minuni
Pune îngeri lîngă ea
Să le rîdă inima
Pace-n suflet,
Cald în casă
Mult noroc, viață frumoasă.
Crăciun fericit!

4 comentarii:

Radon spunea...

Si eu la fel am reiesit la aceasta concluzie: pe 7 ianuarie sarbatorim Craciunul, fiindca inca neamurile de generatia a treia sunt in viata... si ca sa nu-i suparam cu ignorarea traditiilor vechi, pai vom sarbatori cu ei pe 7! Iar noi tineretul, am inceput sa sarbatorim pe 25, fiindca intelegem ca asa e mai corect / logic!
Timpul (aproximativ inca 10 - 15 ani) vom fi inca in aceasta dilema ;)

Radon spunea...

Am uitat sa zic celor ce au sarbatorit pe 25 decembrie Craciunul, ca astazi deja ar trebui de sarbatorit Sfantul Ion :)

panu4i spunea...

Da, argumentul ca tineretul sarbatoreste pe 25.12 tot e valabil, sunt de acord.
Haha :) intr-adevar pentru acestia si Sfantul Ion vine mai repede :)

panu4i spunea...

multumesc pentru comentarii ;)