duminică, 16 noiembrie 2008

Despre studentie

Si nici nu-mi vine a crede ca trebuie sa spun: "Pe cand eram studenta...". Mama mia cat de repede trece timpul. Mi-am amintit o cercetare realizata de psihologi despre specificul perioadei studentiei. Si anume, psihologul american W. Perry a efectuat un studiu asupra proceselor gandirii la studenti. Este vorba de o cercetare longitudinala - pe parcursul a 4 ani. Scopul era sa se afle cum analizeaza si cum constientizeaza studentii experientele sale academice si ce semnificatie le atribuie. La fel, se observa cum studentii depaseau situatiile conflictuale si momentele contradictorii.
In urma studiului, au fost identificate anumite etape in dezvoltarea gandirii la studenti:
1. I-a etapa - in care studentii interpretau lumea si experientele sale intr-o maniera dualista; printr-o prisma dihotomica: fie buna sau rea; dreapta, nedreapta; erau mai mult in cautarea adevarului absolut, fara sa observe nuantele
2. II-a etapa - studentii descopera ca exista pareri si atitudini diferite, chiar contradictorii. Ei incep sa accepte si sa incurajeze aceasta stare a lucrurilor. De asemenea, ei inteleg ca indivizii au dreptul la pareri diferite si un fenomen poate fi abordat diferit, in functie de context.
3.III-a etapa - in cadrul acestei etape apare necesitatea de a-si formula propriile pareri despre lume. Studentii isi asuma responsabilitatea pentru alegerea propriilor principii si valori, atitudinii proprii fata de viata si a stilului de viata.

Iata cam asa. Desigur este logica in aceasta etapizare, o intrebare totusi ar aparea: nu se intampla oare astazi aceste lucruri mai devreme? In contextul unei evolutii rapide a societatii din toate punctele de vedere?

2 comentarii:

Alex spunea...

Teoretic ar trebui sa se intimple, dar eu cred ca el vorbea despre ceva mai "high tech". Primele doua etape le interpretez ca "utilizarea cunostintelor si instrumentelor existente pentru a trece prin viata".

La etapa a treia, studentul este suficient de matur ca sa genereze solutii proprii (spre exemplu in tezele pe care le scrie); adica in acest moment experienta pe care a acumulat-o il face mai competent, deci si opinia pe care o exprima merita mai multa atentie.


Sigur ca in viitor trecerea la aceasta etapa se va face mai repede, dar la momentul de fata chiar si multi absolventi a universitatilor din Moldova nu sunt in stare sa gindeasca independent si sa propuna ceva nou. Liceenii mai avansati, de fapt sunt avansati prin aceea ca aplica bine cunostintele existente, dar inca nu sunt suficient de hackeri ca sa genereze cunostinte noi.


Totusi, ar fi mai bine sa publici si studiul propriuzis, ca sa stim ce anume au masurat si cum au masurat.

panu4i spunea...

din pacate nu am mai multe detalii..