miercuri, 22 octombrie 2008

Rolul minciunii in civilizatia umana



Poate fi oare asa ceva? Care ar fi rostul minciunii si inselarii in istoria omenirii?
Este un subiect care m-a uimit mult cand l-am citit. Si m-am temut de acest titlu, l-am evitat. M-am temut pentru ca tin la sinceritate, relatii interpersonale deschise si de incredere. Se pare, ca degeaba mi-a fost frica. Lasand mai mult denumirea sa patrunda in mintea mea am realizat ca intr-adevar minciuna sta la baza civilizatiei, nemaivorbind de relatiile dintre oameni. As mai adauga ca minciuna face parte din noi. Sa ne aducem aminte cum sunt copii: ei spun tot ce le vine in minte, si aici o sa adaug, ca la baza acestui lucru sta un proces demonstrat de marele psiholog rus Vagotski, care sustine ca la varsta de 2 ani are loc intersectarea celor 2 procese psihice gandirea si vorbirea, de aceea copii in aceasta perioada spun tot ce le vine in cap. Crescand insa, afla ca ascunzand unele lucruri pot obtine ce vor sau sa para mai buni. Si intr-adevar, adultii la fel folosesc minciuna pentru a-si pastra imaginea de sine pozitiva, intacta de lucruri rele, vicii. Nu suntem sinceri si atunci cand vrem sa obtinem un post bun, scotand in evidenta doar trasaturile luminoase ale noastre. Inainte, imparatii angajau bufoni la curtea lor pentru a asculta adevarul din partea lor, pentru ca nu aveau incredere in cei apropiati sau nu credeau slujitorii. Pana la urma, daca as face o legatura dintre piesa Dictatorul si acest subiect si istoria ar trebui sa trezeasca o multime de semne de intrebare. Isotricul este persoana care culege datele si evenimentele principale, le inscrie si poftim cartea de istorie. Prin urmare, este ceva subiectiv. Imi aduc aminte bine scena din piesa, unde sunt adunati toti dictatorii la un loc si acestia il roaga pe istoric sa nu scrie tot adevarul despre ce au facut ei, sa mai scape cate ceva din ceea ce a fost. Si apoi, fiecare tara are perspectiva sa de a reda ceea ce s-a intamplat. Ori, nu degeaba, americanii si astazi cred ca ei au castigat cel de-al 2-lea razboi mondial impotriva nazistilor.
Este un subiect destul de interesant si multe sunt de spus aici pentru a adauga. Cert este un lucru, totul este relativ!
O sa inchei sirul de idei cu urmatoarea fraza: "Время. Часы. Минуты. Времени не существует, мы его придумали сами".

Niciun comentariu: